20 лютого 2013 року представники Уповноваженого ВР України з прав людини здійснили візит до Чернігівської області з метою моніторингу дотримання прав і свобод громадян, які перебувають в місцях несвободи прикордонної служби та міністерства оборони.
Подібні моніторингові візити є практичною реалізацією національного превентивного механізму (НПМ) попередження катувань та жорстокого поводження у місцях несвободи за моделлю «Омбудсмен +», що, відповідно до Закону «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» означає здійснення превентивних функцій Офісом Уповноваженого разом із представниками громадянського суспільства.
До складу моніторингової групи увійшли працівники Департаменту НПМ Секретаріату Уповноваженого ВР України з прав людини та регіональний представник Уповноваженого з моніторингу місць несвободи Віктор Тарасов.
В рамках візиту були перевірені спеціальне приміщення (СП) відділу прикордонної служби «Добрянка» (Ріпкинський район Чернігівської області), пункт тимчасового тримання (ПТТ) Чернігівського прикордонного загону, кімнати для тимчасово затриманих військовослужбовців Північного територіального управління Військової служби правопорядку Міноборони України (м.Чернігів).
Слід зазначити, що приміщення обох установ прикордонної служби є відносно новими (побудовані в 2008 та 2006 відповідно) та в задовільному стані.
Так, в СП ВПС «Добрянка» протягом 2012 року перебувало 29 осіб. В ПТТ Чернігівського прикордонного загону в 2012 році – 13 осіб, 2013 році – 1 особа. В абсолютній більшості це були громадяни України та громадяни країн СНД (Росія, Білорусь, Молдова) затримані в адміністративному порядку до 3-х діб за порушення прикордонного режиму або незаконне перетинання державного кордону України (ст.202, 204-1 КУпАП).
Загалом, серед проблемних питань в СП ВПС «Добрянка» монітори відмітили відсутність в спецприміщенні примусової або витяжної вентиляції, недостатній розподіл корисної площі на одну утримувану особу, вакантність посади фельдшера, недостатність інформаційних матеріалів про права та обов’язків затриманих. В ПТТ Чернігівського прикордонного загону зауваження були висловлені щодо підтримки в належному стані прогулянкового дворику та обліку речей й цінностей, вилучених в затриманих осіб.
Відвідані кімнати для тимчасово затриманих військовослужбовців (КТЗ) військової служби правопорядку знаходяться на консервації. Жодного військовослужбовця там не утримувалося з 2007 року. Військова частина, на території якої знаходяться КТЗ, перебуває в стадії розформування й найближчим часом територія та приміщення будуть передані місцевим органам влади. Але в той же час приміщення КТЗ підтримується в належному стані та опалюється.
За результатами перевірки керівництву установ будуть підготовлені зауваження стосовно виявлених недоліків та надано практичні рекомендації щодо їх усунення. Відповідні аналітичні матеріали також надані Департаменту з питань реалізації національного превентивного механізму (НПМ) Секретаріату Уповноваженого з прав людини.
Але в той же час доводиться констатувати, що керівництво зазначених установ прикордонної служби та Міноборони до цього часу майже не обізнані про міжнародне та національне законодавства щодо реалізації НПМ в Україні.
Подібні моніторингові візити є практичною реалізацією національного превентивного механізму (НПМ) попередження катувань та жорстокого поводження у місцях несвободи за моделлю «Омбудсмен +», що, відповідно до Закону «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» означає здійснення превентивних функцій Офісом Уповноваженого разом із представниками громадянського суспільства.
До складу моніторингової групи увійшли працівники Департаменту НПМ Секретаріату Уповноваженого ВР України з прав людини та регіональний представник Уповноваженого з моніторингу місць несвободи Віктор Тарасов.
В рамках візиту були перевірені спеціальне приміщення (СП) відділу прикордонної служби «Добрянка» (Ріпкинський район Чернігівської області), пункт тимчасового тримання (ПТТ) Чернігівського прикордонного загону, кімнати для тимчасово затриманих військовослужбовців Північного територіального управління Військової служби правопорядку Міноборони України (м.Чернігів).
Слід зазначити, що приміщення обох установ прикордонної служби є відносно новими (побудовані в 2008 та 2006 відповідно) та в задовільному стані.
Так, в СП ВПС «Добрянка» протягом 2012 року перебувало 29 осіб. В ПТТ Чернігівського прикордонного загону в 2012 році – 13 осіб, 2013 році – 1 особа. В абсолютній більшості це були громадяни України та громадяни країн СНД (Росія, Білорусь, Молдова) затримані в адміністративному порядку до 3-х діб за порушення прикордонного режиму або незаконне перетинання державного кордону України (ст.202, 204-1 КУпАП).
Загалом, серед проблемних питань в СП ВПС «Добрянка» монітори відмітили відсутність в спецприміщенні примусової або витяжної вентиляції, недостатній розподіл корисної площі на одну утримувану особу, вакантність посади фельдшера, недостатність інформаційних матеріалів про права та обов’язків затриманих. В ПТТ Чернігівського прикордонного загону зауваження були висловлені щодо підтримки в належному стані прогулянкового дворику та обліку речей й цінностей, вилучених в затриманих осіб.
Відвідані кімнати для тимчасово затриманих військовослужбовців (КТЗ) військової служби правопорядку знаходяться на консервації. Жодного військовослужбовця там не утримувалося з 2007 року. Військова частина, на території якої знаходяться КТЗ, перебуває в стадії розформування й найближчим часом територія та приміщення будуть передані місцевим органам влади. Але в той же час приміщення КТЗ підтримується в належному стані та опалюється.
За результатами перевірки керівництву установ будуть підготовлені зауваження стосовно виявлених недоліків та надано практичні рекомендації щодо їх усунення. Відповідні аналітичні матеріали також надані Департаменту з питань реалізації національного превентивного механізму (НПМ) Секретаріату Уповноваженого з прав людини.
Але в той же час доводиться констатувати, що керівництво зазначених установ прикордонної служби та Міноборони до цього часу майже не обізнані про міжнародне та національне законодавства щодо реалізації НПМ в Україні.
Віктор Тарасов
Немає коментарів:
Дописати коментар